loading...
لرموزیک0661
admin بازدید : 397 دوشنبه 1392/12/12 نظرات (0)

بازسازي ميادين خرم‌آباد نيازمند سليقه است/ بازسازی میدان عدالت !

این پست هم به در خواست کاربران در وب سایت قرار گرفته

و نارضایتی مردم رو از پروژه های بازسازی شهر خرم آباد می رساند

لرموزیک0661

https://rozup.ir/up/lormusic92/Pictures/DSC_00123.jpg

 

نمایی جدید از میدان عدالت خرّم آباد

کار غیر‌کارشناسی به جزئی جدا نشدنی از پروژه‌های عمرانی خرم‌آباد تبديل شده به گونه‌ای که هيچ پروژه‌ای را پیدا نخواهیم کرد که کار بدسلیقی يا معايب ناشي از كار غيركارشناسي در آن پیاده نشود!

يكي از نهادهايي كه با پروژه‌هاي عمراني بسياري سر و كار دارد شهرداری خرّم‌آباد است.

 

به گزارش سایت لرموزیک0661؛ متاسفانه پيمانكاران و مجريان طرح‌هاي شهرداري مركز استان در اكثر موارد به جای نو آوری و ارائه طرح‌هایی جدید و به روز كه جلوه داشته و قابل رقابت با بسیاری از شهرداری‌ها در سطح کشور باشد، در پروژهای عمرانی خود همیشه کارهایی انجام می‌دهد که تعجب همگان را بر می‌انگیزد!

روزی المانی با جنس نامرغوب و چینی بر اصلی‌ترین میادین شهر سوار می‌شود! (نظير: میدان شهدا و ميدان آزادی) روزی مجسمه‌ای که هیچ تناسبی بین سر و تنش دیده نمی‌شود به عنوان المان جهان‌پهلوان تختي بر مركز یکی از میدان‌های شلوغ و پر رفت و آمد شهر قد علم می‌کند و حال، میدانی با نام "عدالت" طراحی و مثلاً بازسازی می‌شود که علی‌رغم نام پرمحتوا و فصیحش، پس از رونمایی هیچ المان و مجسمه‌ای جز چند آب‌فشان و مثلا آب‌نما! در آن به چشم نمي‌خورد و هیچ سنخیتی بین نام این میدان و موارد طراحي شده در ميدان پیدا نمي‌شود.

https://rozup.ir/up/lormusic92/Pictures/%D8%AA%D8%AE%D8%AA%DB%8C.jpg

مجسمه ناموزون میدان تختی خرّم آباد
 

از لحاظ حس ارزشی بودن کار، به علت نبود المان و نمادی مناسب برای این میدان، هیچ تفاوتی بین قبل و بعد بازسازی آن احساس نمی‌شود.

شوربختانه در شهر ما به بحث نور‌پردازی مناسب و اصولی که شاید بتواند قدری از این کاستی‌ها و مشکلات در پروژهای عمرانی این‌چنینی را نیز بکاهد اصلاً توجهی نمی‌شود و وضعیت نور‌پردازی در میادین اصلی و فرعی خرّم‌آباد تفاوت آن‌چنانی با سایر پروژه‌های عمرانی شهر ندارد و شاید بتوان گفت به مراتب وضعیت اسف‌بار‌تری دارند. به عنوان مثال در یکی از مهم‌ترین میادین شهر با نام شهدا، هنگام شروع بازسازی و زیباسازی‌اش، با کلی شور و تبلیغات از جانب مسوولان همراه بود ولی پس از اتمام بازسازی و تغییر المان آن به همراه نورپردازی پرحجم با صدای اعتراض مردم و رسانه‌ها همراه شد!

اگر چه به‌سازی میادین شهر اتفاق خوشایندی بود که باید آن را به فال نیک گرفت، ولی متاسفانه در خرم‌آباد رسم بر این شده است که بدون هیچ کار کارشناسی، فقط و فقط با تغییر المان میدان، آن هم با المان‌های چینی و یا مجسمه‌های مضحک و همچنین تعبیه چند آب‌فشان و نورپردازی‌هایی زننده، غیر‌اصولی و ابتدايي، چهره‌ای زشت و نازیبا به میادین شهر داده‌اند به گونه‌ای که هشتم آبان‌ماه امسال هنگام رونمایی از میدان تختی، مردم به جای تحسین پروژه جديد، به محض دیدن مجسمه ناموزون جهان‌پهلوان تختی که اصلاً تناسبی بین سر و تنه‌اش دیده نمی‌شد، با تعجب اين نكته را به هم گوش‌زد مي‌كردند و لبخندي ناشي از از اين موضوع بر لبان‌شان جاری می‌شد كه حتي غيركارشناس‌ها نيز اين عيب را به صورت واضح مشاهده مي‌كنند ديگر چه رسد به اين كه روزي استادي مجسمه‌ساز، گذرش به شهر ما و اين ميدان افتد و پرسشي در مورد اين اثر بنمايد كه چگونه طراح آن، عيب به اين بزرگي را نديده است و كسي هم نبوده كه اين موضوع را به او متذكر شود؟!

اکنون هم که با روشی نوین و با لامپ‌های مهتابی و LED آن را نورپردازی کرده‌اند تا ايرادهاي مجسمه بيش از پيش مورد توجه قرار گيرد و اين موضوع در ذهن ما تداعي مي‌شود كه نکند قصد برجستگي عيوب مجسمه را داشته‌اند!

 

از سوي ديگر، میدانی که نامش "سبزه‌میدان" است و فقط به خاطر این که مغازه‌داران اطرافش با آن خاطره‌ها دارند، اجازه بازسازی از سوي شهرداري را نمي‌يابد و به نوعي ديگران برای آن تعیین و تکلیف می‌کنند‌! اين ميدان نيز كه در مركز شهر و نزديكي قلعه تاريخي فلك‌الافلاك قرار دارد، با وضعيت نابه‌هنجارش، باعث آبروريزی شهر تاریخی و مرکز لرستان است و جالب اين‌جاست كه متوليان به زشتي حريم و نماي آثار باستاني 1500 ساله مثل پل شكسته(شاپوري) و زباله‌هاي سنگ‌نوشته و ... توجهي ندارند اما اين ميدان 80 ساله را جزو يادگارهاي تاريخي مي‌دانند!

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    بهترین فعالیت سایت لر موزیک0661 کدام است؟
    آهنگ ها رو چطور ارزیابی میکنید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 159
  • کل نظرات : 63
  • افراد آنلاین : 65
  • تعداد اعضا : 109
  • آی پی امروز : 157
  • آی پی دیروز : 118
  • بازدید امروز : 283
  • باردید دیروز : 680
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 1,978
  • بازدید ماه : 1,978
  • بازدید سال : 45,933
  • بازدید کلی : 914,198